donderdag 10 januari 2013

Welbevinden binnen de ouderenzorg





Welbevinden bestaat uit verschillende facetten: het materiële, het lichamelijke, het mentale, het sociale, het culturele…

Binnen de ouderenzorg zijn veel mensen betrokken bij het welbevinden van de bewoner of de klant.

Natuurlijk eerst de zorgverstrekkers, die dagelijks met de zorgvrager omgaat .
Daarnaast echter is gans het team betrokken bij het welbevinden van de bewoners, de arts, de psycholoog, de maatschappelijk werker, de animator maar ook bvb de onderhoudsmedewerker.
Ook de dagelijkse leiding, de directie en de raad van bestuur zijn binnen hun organisatie verantwoordelijk voor het welbevinden van de klant.

Welbevinden betekent niet alleen dat je hem omringt met de beste professionele zorgen, maar dat je oprechte, voortdurende aandacht geeft aan die persoon door aan te sluiten bij zijn of haar beleving, wat voor hen belangrijk is. Zorgen voor het welbevinden is dus  niet complementair of aanvullend maar is de kern van de zorg. Het is uiteindelijk de wijze waarop je zorg verleent. Vakkennis is daar bij noodzakelijk, maar je doet pas goed je werk als je respectvol, betrokken en betrouwbaar bent voor de zorgvragers. En dat spiegelt zich in duizenden kleine dingen bvb op de wijze van begroeten, respect hebben voor het eigen levensverhaal, aandacht voor degene die zich eenzaam of verdrietig voelen, aandacht voor de vrijwilligers, positieve complimentjes naar zorgvragers, naar zorgverleners ………... Zo groeit ook een huisstijl . Maar ook door de omgeving is dit huiselijk, met warme kleuren, met zonlicht…

Dit alles leidt tot kwaliteitsvolle, doelmatiger  hulpverlening en welbevinden  van de  zorgvrager als de zorgverlener.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten