Welbevinden bestaat uit verschillende facetten: het materiële, het lichamelijke, het
mentale, het sociale, het culturele…
Binnen de ouderenzorg zijn veel mensen betrokken bij het
welbevinden van de bewoner of de klant.
Natuurlijk eerst de zorgverstrekkers, die dagelijks met de
zorgvrager omgaat .
Daarnaast echter is gans het team betrokken bij het welbevinden van de bewoners, de arts, de psycholoog, de maatschappelijk werker, de animator maar ook bvb de onderhoudsmedewerker.
Ook de dagelijkse leiding, de directie en de raad van bestuur zijn binnen hun organisatie verantwoordelijk voor het welbevinden van de klant.
Daarnaast echter is gans het team betrokken bij het welbevinden van de bewoners, de arts, de psycholoog, de maatschappelijk werker, de animator maar ook bvb de onderhoudsmedewerker.
Ook de dagelijkse leiding, de directie en de raad van bestuur zijn binnen hun organisatie verantwoordelijk voor het welbevinden van de klant.
Welbevinden betekent niet alleen dat je hem omringt met de
beste professionele zorgen, maar
dat je oprechte, voortdurende aandacht geeft
aan die persoon door aan te sluiten bij zijn of haar beleving,
wat voor hen belangrijk is. Zorgen voor het welbevinden is dus niet complementair of aanvullend maar is de
kern van de zorg. Het is uiteindelijk de wijze waarop je zorg verleent. Vakkennis
is daar bij noodzakelijk, maar je doet pas goed je werk als je respectvol,
betrokken en betrouwbaar bent voor de
zorgvragers. En dat spiegelt zich in duizenden kleine dingen bvb op de wijze
van begroeten, respect hebben voor het eigen levensverhaal, aandacht voor
degene die zich eenzaam of verdrietig voelen, aandacht voor de vrijwilligers,
positieve complimentjes naar zorgvragers, naar zorgverleners ………... Zo groeit
ook een huisstijl . Maar ook door de omgeving is dit huiselijk, met warme kleuren,
met zonlicht…
Dit alles leidt tot kwaliteitsvolle, doelmatiger hulpverlening en welbevinden van de
zorgvrager als de zorgverlener.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten